Wat is de persoonlijkheid
van jouw bedrijf?

Doe de test om erachter te komen welk archetype het beste past bij jouw brand, zodat je vanuit de kern kan verbinden met jouw klanten.

12 archetypes

Waarom archetypes kunnen helpen bij het positioneren van jouw merk

Het gebruik van archetypes wordt al heel erg lang toegepast in boeken, films en toneelstukken. Maar het is ook heel goed in te zetten voor het positioneren van je merk. 

Carl Jung was een van de grondleggers van de psycho-analyse en de aartsvader van het model waarin de menstypes in 12 varianten zijn vastgelegd. Het complexe model van Jung wordt tegenwoordig echter ook in zijn eenvoud gebruikt in het commerciële archetypemodel van Carol S. Pearson.

Van psychoanalyse naar marketingtool

Waar het Jungs drijfveer was om mensen persoonlijk contact te laten leggen met hun roeping en kernwaarden, zo wordt het model van Pearson vooral door bedrijven gebruikt om hun merk beter te positioneren. Er zijn verschillende redenen om je bewust te worden van deze -vaak onbewuste- archetypes van een bedrijf:

  • Het helpt je meer bewust te worden van de menselijke drijfveren en de verschillende manieren waarop zij naar de wereld kijken

  • Je kan in je bedrijf gaan werken vanuit de kracht van jouw archetype

  • Het kan je helpen betere relaties op te bouwen met mensen om je heen en je professionele doelstellingen te behalen


De 12 Archetypes

Er zijn 12 archetypes gedefinieerd, met elk zijn eigen drijfveren en angsten. De verschillende archetypes worden elk in een afzonderlijk artikel verder uitgediept. 

12 Archetypes Pearson
 

Hoe zet je dit vervolgens in?

Wanneer je een van deze archetypes kiest, of een combinatie maakt van een aantal (maximaal 3), dan kies je daarmee ook meteen een richting voor je merk. Misschien ben je al een tijd bezig met ondernemen en heb je hier nog nooit bij stilgestaan, dan kan het enorm helpen bij het verder vormgeven van je merkidentiteit, -belofte en -boodschap. 

Het bepalen van het archetype kan ervoor zorgen dat het dus eenvoudiger wordt om de juiste toon, kleur en vorm te kiezen. 

Waarom dit zo belangrijk is heeft te maken met je positie in de markt. We hebben het vaak genoeg over je ideale klant en hoe je die kan aantrekken, maar uiteindelijk is het de klant die jou kiest. En die keuze is grotendeels emotioneel. Het is dus belangrijk om op dat niveau met je potentiële klant overeen te stemmen. Dit start met je purpose, je why, maar het bepalen van je archetype is een hele waardevolle vervolgstap.

Ontdek het archetype wat het beste bij jouw brand past!

Wil jij ook meer vanuit jouw brand-archetype gaan werken en ben je benieuwd welke nou het beste bij jouw merk past? Doe dan onze archetypetest en ontdek in slechts 9 vragen welke het is.

We selecteerden ook nog een aantal artikelen voor je:

Mindset

Successen vieren

Betrap jij jezelf er ook zo vaak op dat je helemaal niet stilstaat bij je successen? Dat je na het bereiken van een mijlpaal gewoon meteen weer verder gaat? Eigenlijk is dat zonde, want het

Lees verder »

hey Hallo!

Wij zijn Liesbeth en Iris.

Branding en Brainwork. Mindset en marketing. 

Blond en brunette. Introvert en extravert. Ochtendmens en avondmens.

We vinden elkaar in onze purpose. Dat maakt ons ook Yin en Yang, waar onze verschillen versterken elkaar. Zodat wij alles kunnen geven omdat jij kunt floreren in je werk en in je leven. Elke dag.

We inspireren door verhalen te delen. We helpen je te groeien in onze Academy, online en offline. We coachen je om je verhaal te herschrijven. Samen te transformeren.