Hoe geef je jongeren houvast in een tijd vol keuzestress, prestatiedruk en twijfels?
Hogeschool Rotterdam wilde studiekiezers niet overspoelen met info, maar hen stap voor stap begeleiden met eerlijke, herkenbare en inspirerende content. Een strategie die vertrekt vanuit hun leefwereld – en niet vanuit het eigen aanbod. Zo ontstond de behoefte aan een contentaanpak die écht raakt, verbindt en vertrouwen opbouwt. Een aanpak die vertrekt vanuit hun leefwereld én tegelijk bijdraagt aan strategische doelen: meer vertrouwen, meer engagement en meer conversie.
Hoe geef je jongeren houvast in een
tijd vol keuzestress, prestatiedruk
en twijfels?
Hogeschool Rotterdam wilde studiekiezers niet overspoelen met info, maar hen stap voor stap begeleiden met eerlijke, herkenbare en inspirerende content. Een strategie die vertrekt vanuit hun leefwereld – en niet vanuit het eigen aanbod. Zo ontstond de behoefte aan een contentaanpak die écht raakt, verbindt en vertrouwen opbouwt.
Een aanpak die vertrekt vanuit hun leefwereld én tegelijk bijdraagt aan strategische doelen: meer vertrouwen, meer engagement en meer conversie.
Een gedragen contentstrategie die volledig vertrekt vanuit de doelgroep en meegroeit met hun noden.
Een helder contentkompas met pijlers, thema’s, formats en KPI’s – gekoppeld aan de student journey.
Draagvlak over afdelingen heen, met structurele samenwerking en een gedeelde missie.
Inzicht in wat werkt en waar optimalisatie nodig is (o.b.v. o.a. engagement, CTR en conversie).
Een concreet actieplan en langetermijnplanning voor consistente, impactvolle content richting de juiste studiekiezer.
Het resultaat
Een gedragen contentstrategie die volledig vertrekt vanuit de doelgroep en meegroeit met hun noden.
Een helder contentkompas met pijlers, thema’s, formats en KPI’s – gekoppeld aan de student journey.
Draagvlak over afdelingen heen, met structurele samenwerking en een gedeelde missie.
Inzicht in wat werkt en waar optimalisatie nodig is (o.b.v. o.a. engagement, CTR en conversie).
Een concreet actieplan en langetermijnplanning voor consistente, impactvolle content richting de juiste studiekiezer.
Co-creatie met verschillende teams & departement: marketing, instituten, experience, studenten, studievoorlichting.
Inzichten centraal: empathy maps, journey mapping en kwalitatief onderzoek naar wat jongeren écht nodig hebben in elke fase van hun oriëntatie.
Heldere contentmissie: informeren, inspireren én begeleiden – altijd transparant en vanuit het echte verhaal.
Sterke formats en kanalenstrategie: van hub & hygiene formats tot hero-content zoals studiekeuzequizzen, ‘day in the life’-reeksen en student hacks.
Governance & samenwerking: duidelijke rollen, processen en een gedragen editorial planning die het makkelijk maakt om structureel met content aan de slag te gaan.
Samen ontwikkelden we een student-driven contentstrategie, gedragen door de hele organisatie:
Onze aanpak
Co-creatie met verschillende teams & departement: marketing, instituten, experience, studenten, studievoorlichting.
Inzichten centraal: empathy maps, journey mapping en kwalitatief onderzoek naar wat jongeren écht nodig hebben in elke fase van hun oriëntatie.
Heldere contentmissie: informeren, inspireren én begeleiden – altijd transparant en vanuit het echte verhaal.
Sterke formats en kanalenstrategie: van hub & hygiene formats tot hero-content zoals studiekeuzequizzen, ‘day in the life’-reeksen en student hacks.
Governance & samenwerking: duidelijke rollen, processen en een gedragen editorial planning die het makkelijk maakt om structureel met content aan de slag te gaan.
Deze aanpak zorgde voor een strategie die niet in een la verdwijnt, maar impact heeft en waaruit we continu kunnen testen en leren wat echt voor beweging zorgt.
Deze aanpak zorgde voor een strategie die niet in een la verdwijnt, maar impact heeft en waaruit we continu kunnen testen en leren wat echt voor beweging zorgt.