Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

De psychologie van kleur

De kracht van kleur. Verschillende manieren waarop je kleur kunt inzetten voor je merk

In deze podcastaflevering leer je meer over de psychologie van kleur. Liesbeth neemt je mee in hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw binnenkant aan de buitenkant kan worden vertegenwoordigd door middel van kleurgebruik. Ook gaat ze in op de vraag hoe je met kleur de juiste kracht en uitstraling kunt geven aan jouw merk en hoe je hiermee ook jouw ideale klant kunt aantrekken. En ze staat zelfs stil bij hoe je door te spelen met kleur je jezelf net dat zetje kunt geven om dingen anders te doen dan normaal.

Luister de hele aflevering via SPOTIFY | APPLE PODCAST

Dit is een transcriptie van het grootste deel van de podcastaflevering

Ik ga jullie vandaag meenemen in de wereld van kleur en waarom kleur. Kleur is iets wat voor mij altijd heel belangrijk is geweest. Maar waar ik achter gekomen ben is dat het ook een hele belangrijke rol speelt in branding. In het bouwen van je merk en in het meenemen van mensen. Ik ben daar op verschillende manieren in gaan verdiepen, en inmiddels werken wij met een heel mooi model, waar ik later meer over zal vertellen. 

Al kleurrijk als kind

Allereerst over mijn reis met kleuren, want ik was al van heel jongs af aan een heel kleurrijk persoon, in de zin van dat mijn moeder het zo leuk vond om jurkjes van Oilily te kopen. We gingen er zelfs voor naar Alkmaar, waar de grootste winkel zit van Nederland. Dus ik had als kind al heel veel van die kleurrijk kleding en ik was daardoor ook wel een unieke verschijning in mijn jonge jaren. 

Op een gegeven moment is natuurlijk ook wel zo dat je ouder wordt en dat je denkt ‘dit is toch wel heel kleurrijk’ en dat is niet wat je ziet in de groep waar je mee omgaat met de mensen mee omgaat. Dus ga je meer conformeren aan de stijl die je om je heen ziet. Hoewel ik denk dat ik nooit helemaal volledig daarin kleur verloren ben, want ik heb altijd wel plezier gehad in het dragen van kleuren, maar dat, ik werd het wat meer, zoals je vrienden en zo ook waren, zoals dat gaat in je puberteit. 

Kleur in de college banken

Desalniettemin, toen ik ging studeren, volgde ik Bestuurs- en Organisatieswetenschappen aan de Universiteit Utrecht en daar kregen we het vak Design, Management en Brand Identity en dat vond ik gelijk superinteressant. Ik vond het heel interessant dat hoe design en dus ook kleur en allerlei andere dingen invloed hebben op beslissingen die we nemen. Ook vanaf dat moment heb ik besloten om verder te gaan verdiepen in branding. 

We mochten ook in dat vak meelopen met iemand die een managersrol had, en ik ben meegelopen met de marketingmanager van l’Oréal. Daar ontdekte ik dat ik het marketing stuk super interessant vond, dat ik heel leuk vond wat hij moest doen.  Daarnaast vond ik het heel mooi dat je een combinatie van de wereld van de psychologie, want daar zit heel veel psychologie achter. 

Marketing, branding en de commerciële wereld die ik toen ook heel erg omarmde, en zeker in de studie waarin ik zat waar je toch wat meer bestuurlijk gericht was, merkte ik dat ik dat commerciële gewoon een stuk interessanter en binnen de mogelijkheden die ik had. Binnen de studie Bestuur en Organisatie Wetenschappen kon ik niet echt een marketing scriptie kon schrijven, maar wel over verandermanagement. Dus ik heb ik een onderzoek gedaan, helemaal gebaseerd op Leon de Caluwé. Hij is een hele bekende expert op het gebied van verandermanagement en hij heeft ook een eigen tool ontwikkeld en die bestaat ook weer uit vijf kleuren. Dus toen heb ik dat kleurendenken al heel veel verder onderzocht en ontwikkeld. 

Daarnaast volgde ik aan de VU en een aantal vakken over Consumer Behavior, en wat me daar het meest van bijgebleven is, is dat kleur ook dus heel bepalend is in je keuze of dat je soms door een kleur heel consequent te gebruiken, automatisch die keuze maakt bijvoorbeeld. Zo denk je bijvoorbeeld bij een licht blauw pak aan halfvolle melk, bij een donkerblauw pak aan volle melk en bij een rood pak aan karnemelk. En zo zie je dat ook bij chocola.  Zo is rood puur, blauw is melk, paars is praline en groen hazelnoot. Tony Chocolonely heeft besloten om dat lekker helemaal door elkaar te gooien, wat ook heel interessant is, want dan zie je ook dus dat hier heel als je heel sterk jezelf positioneert en dat neerzet dat dat dus ook kan werken. Ze hebben daar ook heel bewust voor gekozen omdat zij wilde laten zien dat ze anders zijn dan de rest en dat zij 100 procent slaafvrije chocolade leveren en dat alle andere dat niet doen. Dus hebben we heel bewust voor een andere kleur gekozen. Dus daarin zie je al wat kleur dan allemaal kan betekenen. Ook dat meegenomen in mijn koffertje en verdergegaan op mijn reis naar de commerciële wereld toe, want dat was uiteindelijk waar ik naartoe wilde afgestudeerd en vervolgens aan het werk gegaan. 

Kleur geven aan mijn burnout

In 2010 ging het niet zo heel goed met mij op werk. Ik liep tegen een bijna burnout aan, ben daardoor aan de slag gegaan met een coach. Die coach, dat is Pauline en zij heeft mij heel erg in dat traject geholpen door mooie tools gegeven om weer verder te komen. Naast dat zij coaching deed voor professionals en was zij ook bezig met zichzelf te verdiepen in kleur. Hoe toevallig kan het zijn? Ik klikte heel goed met Pauline, dus ze vertelde daar ook veel over. Het ging heel veel over de theorie achter de kleur. Dus wat staat jou het beste als persoon. Daarvoor vroeg ze mij om daar proefkonijn in te zijn. Dus ik mocht dan heel vaak bij haar op de stoel komen zitten om te kijken van welke kleur passen nou echt bij jou als je kijkt puur naar uiterlijk. Ik ben dan echt een lente type.

Ik vond het heel leuk en maar ik miste daar ook wel heel erg wat in, want het blijft wel heel erg gaan over kleding en over uiterlijk. Ik vind juist ook de psychologie achter dingen heel interessant. En dat was dus wat ik miste in dit verhaal, ondanks dat ik natuurlijk met heel veel plezier dat gevolgd heb. Ik ben mijn weg vervolgd in branding en marketing. Daarin heb ik altijd gekeken naar hoe je kleuren kunt toepassen. 

Ik heb bijvoorbeeld nog digital marketing gedaan, waarbij je ook ziet wat het verschil in de kleur van een button kan zijn. Wat dat voor impact op de conversie heeft, dat scheelt namelijk echt per kleur. Dus je ziet in alles dat kleuren gewoon altijd een heel belangrijke rol spelen. En het is logisch, want dat is iets visueels en je hebt er een bepaald gevoel bij. En dat gevoel, dat is interessant, want dat is iets universeels. Daar is veel onderzoek naar gedaan en uiteindelijk heeft dat geleid tot de psychologie van kleur. 

Paulien waar ik het net over had, die heeft dat ook gedaan. Die had ook zoiets van ‘leuk dat ik nu kan werken met kleur, maar ik wil ook meer gaan kijken naar wat doet dat met de binnenkant? Hoe komt dat nou dat de ene kleur bij de één beter past dan bij de ander? Heeft dat echt alleen maar met uiterlijkheden te maken, of ze dat ook mee aan de binnenkant? Vanuit die gedachte daar verder onderzoek naar gaan doen. En is dat uiteindelijk samen met iemand gaan doen, waarmee ze een heel model hebben ontwikkeld. Een model wat 40 kleuren vertegenwoordigt, dus dat zijn er weer een stuk meer dan de vijf van de caluwé of de vier kleuren die misschien wel kent van management modellen, zoals disk en lifo, dat zijn geel, rood, groen en blauw, waar het heel erg gaat over management competenties. Maar zij zijn daar dieper op ingaan en met meer genuanceerd gemaakt en hebben we gekeken naar 40 kleuren. Dat hebben ze gedaan aan de hand van tien kleur families. 

Tien kleurfamilies, die allemaal vier kleuren omvatten, vertaald vanuit de vier elementen: water, vuur, aarde en lucht. Elementen hebben weer een hele filosofie achter zich en je kan je voorstellen dat wat betekent. Vuur is veel energie, veel kracht. Lucht betekent inspiratie en luchtigheid, Aarde staat voor gegrond zijn en stevig in je schoenen staan en dingen waarmaken. Water betekent flexibel zijn, stromen, dat het allemaal meer gestroomlijnder gaat. Meebewegen. 

Zo hebben dus die elementen ook allemaal filosofie achter zich en zie je dat bijvoorbeeld ook weer terug in de astrologie. Die filosofie, en dus de psychologie achter kleur, die zijn gecombineerd om per kleur een heel verhaal te schrijven, over drijfveren over waarde, over wat er bij je past. Dus je moet denken aan -als je het hebt over de kleurfamilie rood- dat het bestaat uit de vuurrode kleur, dat is de vuurkleur. Je hebt de bordeaux, dat is te waterkleur, je hebt aubergine, dat is de aardekleur in deze familie en je hebt koraal, en dat is de luchtkleur. Al die kleuren hebben allemaal hun eigen profiel en beschrijving. 

Zo geldt dat voor alle tien kleurfamilies, en dat zorgt dus voor heel gedetailleerde informatie per kleur. En je kan er achter komen welke kleur het beste bij je past door een test te doen. En uit die test blijkt dan welke kleur bij jou het krachtigst naar voren komt, maar het is natuurlijk ook niet zo dat je maar één kleur bent. Dat zou heel bijzonder zijn, want dat betekent dat er maar 40 type personen zijn in de wereld. Daarom krijg je, als je die test doet, niet alleen een kleur, maar krijg je een blauwdruk van vier kleuren waarin alle vier die kleuren heel duidelijk met elkaar en jouw verhaal maken. En uiteindelijk staat ook nog een top tien kleuren zelfs in van jouw profiel. Maar je kan je voorstellen dat zo’n tot vier en een top tien heel uniek zijn. Want hoeveel combinaties zijn niet mogelijk? En hoeveel volgorde zijn er wel niet mogelijk als je 40 kleuren hebt om daar die combinaties mee te maken? Dus jouw profiel is heel uniek. 

En wat dat zo waardevol maakt voor mij, was dat omdat zij zijn begonnen vanuit kleding van de uitstraling van een bepaalde kleur te dragen van buiten, zijn ze gaan kijken naar binnen en hoe kun je dus jouw binnen kan beter vertegenwoordigd aan de buitenkant? 

Mijn doorvertaling naar branding

Maar uiteindelijk heb ik de doorvertaling gemaakt naar wat doet dat dan met een merk? Hoe kun jij je merk, de juiste uitstraling geven met kleuren? Hoe kun je met jouw merk de juiste personen aantrekken? Dus toen ik wist dat zij dat onderzoek hadden gedaan, dat zij daar al een tijd mee bezig zijn geweest, ben ik zelf de opleiding gaan doen om zelf die testen af te kunnen nemen om zelf te achterhalen bij de klanten waarmee ik werk welke kleur past nou bij jou en hoe kun je die kleur gebruiken in jouw verhaal? 

Dat kan dus op twee manieren. Door die kleur te achterhalen komen er heel veel woorden bij die jou heel erg raken en misschien die heel erg bij jou passen. Die woorden kun je gebruiken voor jouw verhaal, jouw branding en de vertaling van jouw purpose. Het gaat heel erg helpen om dat wat duidelijker voor jezelf ook te krijgen.Dit geeft een verbreding van die woordenschat. En het geeft dus een verdieping in jezelf. Die heel mooi kan inzetten. 

Daarnaast kun je ook gaan kijken naar hoe je die kleur kan inzetten, zodat het voor je werkt. Kan je het gebruiken in je huisstijl, kan je dat verder doorontwikkelen. Maar ook: wat betekenen andere kleuren? Welke klanten wil ik aantrekken en hoe kan ik die kleur dan daarmee? Hoe kan ik daar op die manier met kleuren spelen? Wij hebben bijvoorbeeld bij Blooming Stories heel duidelijk gekozen om kobaltblauw aan ons aan onze palet toe te voegen. Kobaltblauw zit bij ons allebei wel in ons profiel, maar een stuk verderweg, niet in de top-4 van onze blauwdruk. Maar wij vinden kobalt een hele sterke kleur voor hetgeen wat wij willen overbrengen, namelijk krachtig communiceren en krachtig je verhaal vertellen leiderschap tonen. Dat willen we ook bereiken bij onze klanten, en daarom hebben we die kobaltblauw heel bewust toegevoegd. 

De andere kleuren zijn wel gebaseerd op onze profielen. We hebben heel erg gekeken naar wat zijn dan de elementen van ons die wij graag willen overbrengen aan die persoon. Wat zijn onze hoofdkleuren, onze echte powerkleuren? Bij mij is dat bijvoorbeeld heel duidelijk mint. Mint is al sinds 2017 heel duidelijk mijn powerkleur. Die komt elke keer weer heel sterk naar voren. Dat is namelijk ook belangrijk om te weten: een test is een momentopname daarbij. Je ontwikkelt jezelf, je groeit of dat gebeurt het in je leven, waardoor er wat wijzigingen zouden kunnen zijn en je blauwdruk. Er zit bijvoorbeeld heel veel lucht in mijn profiel, dus alle kleuren die ik heb, waren in die tijd  luchtkleuren. Heel veel inspiratie, heel erg bezig zijn met idee creëren genereren. Dat is nog steeds zo, maar ik heb  veel onderzoek naar mijzelf gedaan en waarom ik dingen doen die ik doe hoe ik die dingen doe. Daardoor ben ik ook weer steviger in m’n eigen profiel gaan staan. En ik heb de test weer gedaan. En toen kwam dus een kleur die eerder bij mij op nummer zeven stond -cyaan- naar nummer twee. Dan is het vuurkleur en toen zag je dus ook in mijn elementen dat vuur veel meer was gekomen in mijn profiel. 

Dat maakt het dus zo interessant dat je dus ziet waar je op dit moment staat in je ontwikkeling en hoe kan ik dat dus toepassen in merk in mijn verhaal. Ik vind kleur daar echt een hele krachtige en powerful manier om dat te laten zien zonder dat je daar heel veel woorden aan moeten geven. Dat beeld in dit geval dus veel zegt en veel meer misschien wel dan de woorden die je gebruikt. Daarbij geeft dat je dus nog ook eens woorden om wel dat verhaal duidelijk te krijgen. Kleur is is is heel powerful. 

Het kan ook leiden tot wat verwarring als je dan zo’n profiel hebt. Dat je denkt ‘ik zie ook wel dingen die ik niet zo herken of die ikzelf nog moeilijk vind’. En hoe ga je daar dan mee om? Wat zijn de learning zie ik daar uit kan halen?’ 

Ik heb iemand geholpen met een die had uiteindelijk als powerkleur paars. Daar werd zij zo door geraakt. Paars staat voor intuïtie en verbeelding. Ze realiseerde zich dat het altijd was, maar dat ze dat de laatste jaren weggestopt. Ze was veel meer gaan doen wat er van haar werd verwacht. En zo kom je dus tot hele mooie inzichten. 

Het is ook wel eens gebeurd dat iemand dacht: ‘ik herken me hier helemaal niet zo in’. Maar zoals in dit kleuren model, staat er altijd een kleur tegenover jouw powerkleur. Dat is je balanskleur. Dus ben jij bijvoorbeeld mint, zoals ik ben, dan is chocoladebruin jouw balanskleur. Vaak zit in de balanskleur jeuitdaging, dat is bij mij zeker het geval. Bij Mint voel ik me helemaal thuis, daar pas ik helemaal in. Dat gaat heel erg over creativiteit en vernieuwing, ondernemend zijn, innovatieve oplossingen bedenken. Chocoladebruin hangt veel meer aan traditionele waarden en is heel erg aards. Het zorgt ervoor dat je dingen in beheer neemt, dat je dingen goed afgemaakt. Ik ben wel blij dat het de balanskleur is, want ik kan er dus letterlijk naar teruggrijpen. Als ik echt een keer iets gedaan wil krijgen, zoals bijvoorbeeld deze podcast opnemen, waarbij ik best wel tegenop zag, helpt het mij ook. Het is ook mijn allergie, mijn uitdaging en iets wat ik ook wel graag als het kan ontwijken. 

Het kan ook zijn dat jij veel meer in je balanskleur leeft. Dan is het interessant om te gaan kijken waarom leef ik meer in die balanskleur? En hoe kan ik ‘m dus beter in balans krijgen? Want de ideale situatie is natuurlijk als het helemaal optimaal in balans is, zodat je bij de kracht kan benutten. Nou, ik zit echt nog wel meer in dat Mint, dus ik mag echt nog wel meer dan het chocoladebruin toe. 

Het is heel mooi dat je dat kan gaan ontwikkelen en dat je dat dus door ook die kleur daadwerkelijk te gebruiken. Of het nou eens in je kleding of door dus of dat nou is door bijvoorbeeld kleding in die kleur te gaan dragen of dingen te kopen in die kleur of dus te gaan kijken van hoe kan je je merk verstevigen met die kleur? Dat alles kan bijdragen aan het meer stappen in die kracht van die kleur.  

Wat voor mij bijvoorbeeld een heel mooi inzicht was, ik ben heel duidelijk mint, het is heel groot in mijn profiel, en mijn lucht is dus ook heel hoog. Ik begreep daardoor een aantal dingen veel beter. Waarom ik bijvoorbeeld moeite hebben met mensen die heel erg zeggen wat ik moet doen. Daar kan ik heel slecht tegen. Ik heb heel erg die ruimte en die vrijheid nodig. Het vertrouwen wat daar ook mee samen gaat – en dat zie je ook heel erg in de lucht en het wil graag mensen inspireren. En dus vindt het heel vervelend, als ik het gevoel hebt dat ik daar een tegengehouden wordt doordat iemand de controle wilt houden. Dus voor mij was dat een heel mooi inzicht – en ik ging ik pas doen toen ik ondernemer al was- maar waarom ondernemen zo goed bij mij past en waarom ik dus moeite had met sommige leidinggevenden en of bepaalde verplichtingen of regels die je moet volgen en en die inzichten maken, we maken dus dat je jezelf beter leert kennen en dat maakt ook dat ik dat kan toepassen in mijn werk en dat ik weet dat dat hetgeen is waar mijn kracht zit en die uitstraling. 

Wij krijgen best wel wat vragen over ‘Hoe werkt dat? Nou precies en hoe kun je nou bijvoorbeeld als je wel behoefte heb om je balans meer in je leven te brengen, hoe kan je dat dan doen? Daar hebben wij pas een vraag over gekregen en daar zitten ze nog zoveel meer psychologie achter en dat vinden wij heel interessant om daar verder op in te gaan. Dus dat zullen we in een volgende podcast doen om te gaan kijken als je dan meer een bepaalde kleur in je leven wil brengen, wat betekent dat dan en hoe doe je dat dan?

Deel dit artikel via:

Iris en Liesbeth - Founders

hey Hallo!

Wij zijn Liesbeth en Iris,

en we staan erom bekend dat we altijd tips kunnen geven over de meest uiteenlopende onderwerpen. Daarom besloten we ze te gaan delen via deze blog. 

Voor ons geldt dat inspiratie via mega uiteenlopende wegen tot ons kan komen. Dat kan komen in de vorm van een podcast, boek of een lezing. Maar ook in de vorm van een inzicht, lifehack of tool. Het helpt ons allemaal te floreren en zo ons beste leven te leiden. Elke dag!

Dit vind je misschien Ook leuk:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *